Sunday, April 17, 2011

Robert Rook Quartet brengt Tribute To Jochem

ROBERT ROOK QUARTET brengt TRIBUTE TO JOCHEM

Ik wil eigenlijk geen repertoire hebben, maar dan zo, dat het klinkt alsof we wel repertoire hebben. (citaat Robert Rook in het Jazz Bulletin)

Hans Koert

Robert Rook Quartet brengt Tribute To Jochem (Nederlands) Robert Rook Quartet: Tribute to Jochem (English)

Het Robert Rook Quartet bracht vorig jaar haar vijfde plaat uit, getiteld Tribute To Jochem. Het Robert Rook Quartet bestaat uit de in Parijs wonende tenorsaxofonist Rob Armus, de Noorse bassist Thomas Winther Andersen en de Nederlandse slagwerker Victor de Boo. Robert Rook speelt piano. De opnamen dateren van 2009 in Arnhem, nadat Robert Rook teruggekeerd was van een half jaar Verenigde Staten. De titel refereert naar een Thomas W. Andersen compositie: Tribute To Jochem. Het ontstond op verzoek van een vriend die Thomas vroeg om een nummer voor zijn overleden zoon te schrijven.

Thomas Winther Andersen - Dick Verbeeck - Robert Rook (foto: Hans Speekenbrink)

De helft van de nummers werd geschreven door Andersen; de andere helft staat op naam van Robert Rook. Afgestudeerd als wiskundige, serveert Robert ons een aantal raadselachtige titels, zoals The Hilbert Hotel, Principle Of The Least Action, Prime Twins en Law of the Excluded Third - voor diegenen die geen wiskundeknobbel hebben, zoals ik, zeggen die titels niet zo veel, omdat het wiskundige begrippen zijn. Zo zijn de getallen 3 en 5 en 11 en 13 priemtweelingen ( Prime Twins) en blijkt het Hilbert Hotel geen gebouw van steen en glas waar je kunt overnachten, maar een fictief hotel, bedacht door David Hilbert, waar een "aftelbaar oneindig aantal gasten" kunnen logeren .............

Robert Rook werd geboren in Utrecht en studeerde daar wiskunde aan de universiteit. Hij groeide op in een muzikaal gezin met een moeder die klassieke muziek speelde en een vader, die piano speelde á la Oscar Peterson. Robert begon zijn muzikale carriere op blokfluit, zoals zo veel leeftijdsgenootjes en begon op z'n achtste aan pianolessen.

Dick Verbeeck - Robert Rook - Thomas Winther Andersen. (foto: Hans Speekenbrink)

Vanaf het begin speelde ik voornamelijk op mijn gehoor, dat zat er gewoon in, vertelde hij een paar jaar geleden aan Ira Kuntz in een interview voor het Jazz Bulletin en dat is misschien ook één van de redenen dat hij nooit naar het conservatorium gegaan is, maar wiskunde ging studeren. Ik heb eigenlijk ook nooit serieus nagedacht over het conservatorium. Waarom eigenlijk ook? De grote jazzlegenden als Bird en Trane hadden toch ook nooit een conservatorium bezocht? Die legden een plaat op de platenspeler en speelden die gewoon op hun gehoor mee.

Thomas Winther Andersen

Als student speelde hij in een band en op een dag speelde de toen al vermaarde gitarist Wim Overgauw mee. Die hoorde Robert’s spel aan en ontdekte dat ze de eigenschap om op het gehoor spelen gemeenschappelijk hadden. Hij adviseerde Robert om dat op het gehoor spelen vooral te blijven ontwikkelen en niet naar een conservatorium of zo te gaan. Robert Rook houdt nog steeds van improviseren en ter plekke nieuwe ideeën te ontwikkelen. Hij is geen componist, die achter zijn bureautje de ene mooie inval na de andere noteert, zoals zijn collega Thomas Winther Andersen, de in Noorwegen geboren bassist, die al meer dan twintig jaar in Amsterdam woont. Deze Andersen is verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de opgenomen nummers, waaronder het titelnummer Tribute to Jochem. Robert Rook's composities, zoals The Hilbert Hotel, Ordinals en Prime Twins, om er een paar te noemen, zijn ontsproten tijdens improvisaties en werden, tenslotte, op de één of andere manier genoteerd. Een nummer als Prime Twins lijkt te zijn uitgegroeid vanuit een eenvoudig thema van niet meer dan twee toonhoogten, waaruit dan tenslotte het hele nummer wordt opgebouwd. Ik hou van het openingsnummer The Hilbert Hotel en het up-tempo Realizability, waarin de sax van Rob Armus in lange vloeiende lijnen improviseert op de snelle swingende begeleiding van de ritmesectie.

Part of the cover: (foto: Maudy Apon)

Deze mooie uitgave Tribute To Jochem bestaat uit 2 cd's met in totaal bijna 7 kwartier muziek - een cd, die ik nog vaak zal draaien. De CD Tribute To Jochem door het Robert Rook Quartet direct kopen via Robert Rook zelf - zijn e-mailadres vind je op zijn website.

Hans Koert

keepswinging@live.nl

De dubbelcd Tribute to Jochem was mijn eerste kennismaking met de muziek van Robert Rook. Bijna zeven kwartier lang genieten van jazz op hoog niveau. Zijn composities ontstaan niet van achter een bureau,maar ontwikkelen zich vanuit een idee, met een paar noten, tot een het uiteindelijke eindresultaat. Het liefst improviseert Robert achter zijn piano samen met Rob Armus op tenor en zijn rhythm sectie bestaande uit bassist Thomas Winther Andersen en Victor de Boo. Europese jazz op hoog niveau! Keep Swinging wijst graag op verrassende uitgaven, zoals deze Tribute to Jochem. Als je niets wilt missen, volg haar dan via Twitter of vraag de gratis nieuwsbrief.

Retrospect Oscar Aleman Choro Music Flexible Records Hit of the Week-Durium Friends of the Keep Swinging blog Keep Swinging Contributions

Labels: , , ,